اخبار تصفیه آب خانگی, اخبار تصفیه آب صنعتی

دستگاه دیونایزر آزمایشگاهی

دستگاه دیونایزر آزمایشگاهی

دستگاه دیونایزر آزمایشگاهی چیست؟

دستگاه دیونایزر آزمایشگاهی  نوعی تصفیه کننده آب است. فرآورده این دستگاه آب مقطربا بالاترین درصد خلوص می باشد. همانطور که از نام آن بر می‌آید دستگاه دیونایزر آزمایشگاهی در آزمایشگاههای تحقیقاتی، آزمایشگاه های پزشکی و طبی استفاده می شود. با پینار همراه باشید.

 

 فراورده ی دستگاه دیونایزر آزمایشگاهی چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که گفته شد، فراورده این دستگاه آب مقطر با بالاترین درصد خلوص است. حال می خواهیم بدانیم از این آب چه استفاده هایی می شود. این آب هم کاربرد عمومی دارد و هم کاربرد اختصاصی.

  • استفاده برای شستن ظرفهای مخصوص آزمایشگاه مثالی از کاربرد عمومی آن است.
  • آب مقطر می‌تواند به عنوان قوی‌ترین حلال عمل کرده و در تولید ترکیب های زیادی حلال باشد.
  • استفاده در آزمایشگاه‌های hplc
  • استفاده از آنها در تزریق
  • منع تولید آب اتوکلاو

   در دستگاه دیونایزر آزمایشگاهی چگونه آب مقطر با درصدخلوص بسیار بالا فرآورده می‌شود؟

تولید فرآورده چند مرحله دارد که شامل موارد ذیل است:

  • در اولین مرحله، به وسیله فیلترهای مخصوص ذرات نامحلول در آب از آن جدا می شود.
  • در مرحله دوم گازهای محلول در آب از جمله کلر، بعضی فلزات که از نوع گاز هستند و ترکیبات دیگری که با آب ترکیب شده اند و مثل گازها خصلت فرار بودن دارند، جداسازی می شوند.
  • در مرحله اول ذرات جامد نامحلول را به ابعاد و حدود 1جدا می‌شوند. در این مرحله ذرات نامحلول با ابعاد حدود μm 0001/0 که از جمله آن، یون ها هستند را جدا میکنند.
  • در مرحله چهارم، آب را از تیررس اشعه فرابنفش خورشیدی عبور می‌دهند تا ریزترین ذرات میکروسکوپی زنده از جمله باکتری ها و غیر زنده از جمله ویروس‌ها را پاکسازی کند.
  • در این مرحله آخرین مولکولها و یونهای باقیمانده، طی فرآیند تبادل یونی، به یونهای مثبت هیدروژن ویونهای منفی هیدروکسید تبدیل می‌شوند و به عنوان مولکول خالص آب  ایجاد شده وجایگزین می‌شوند.
  • در آخرین سلسله، آب از فیلترهای مخصوص با قدرت الکتریکی بالا عبور داده می شود تا نهایی ترین و بالاترین درصد خلوص را به دست آورد.

جهت مطالعه بیشتر: اگر قصد دارید در رابطه با سایت کنکوری و یا کسب و کارهای بازار اطلاعات کسب کنید، می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید.

کسب و کار

کنکور آنلاین

 خرید دستگاه دیونایزر آزمایشگاهی

آزمایشگاه ها و موسساتی ملزم به خرید دستگاه دیونایزر آزمایشگاهی هستند که آب با درصد خلوص بالا برای آن ها کاربرد اساسی دارد. درصد خلوص آبی که فرآورده دستگاه دیونایزر آزمایشگاهی است حتی بالاتر از آب مقطر می باشد.

در هنگام خرید دستگاه دیونایزر آزمایشگاهی باید به کیفیت ساخت قطعات و قسمتهای مختلف آن توجه فرمایید. از جمله سیستم‌های مهم دستگاه دیونایزر آزمایشگاهی موارد زیر است:

  • چهار نوع فیلتر که در چهار مرحله ابتدایی تصفیه آب با دستگاه دیونایزر از آنها استفاده می شود. اتاقک سیستم که باید از نوع فولاد باشد.
  • قسمت مربوط به تغییر برق از حالت  C به D.C
  • سیستم مربوط به تنظیم آنلاین کیفیت آب
  • قابلیت حذف کوچکترین ذرات محلول در آب
  • داشتن شیر برقی برای کنترل مصرف آب و قطع وصل آن

 

 اهمیت آب دیونیزه شده چیست؟

آب خالص و عاری از املاح برای مصرف انسان و مصارف صنعتی کاربرد و اهمیت دارد. از جمله موارد استفاده از آن می توان به استفاده برای ساخت داروهای مختلف، استفاده برای انجام امور پزشکی و استفاده در آزمایشگاهها و مصارف شیمیایی اشاره کرد.

 تفاوت آب دیونیزه شده و آب مقطر چیست؟

با وجود تمام شباهتی که میان آب دیونیزه شده و آب مقطر وجود دارد؛ این دو وجوه متفاوتی هم دارند. آب دیونیزه همان آبی است که کاتیون های مثبت و آنیون های منفی آن حذف شده باشند. به دلیل حذف یون های ذکر شده، آب دیونیزه کمترین رسانایی الکتریکی را دارد. در حالی که آب مقطر آبی است که جوشانده شده و بخار آن از آب جدا شده باشد.

 عملیات حذف یون های معدنی  در دستگاه دیونایزر آزمایشگاهی چگونه انجام میگیرد؟

یون های معدنی یا همان کاتیون ها و آنیون ها در دستگاه دیونایزر آزمایشگاهی، به وسیله دو ستون آنیون و کاتیون از آب جدا می شوند. در ستون آنیونی، کاتیون ها با بار مثبت با آنیون بار منفی واکنش داده و به دام می‌افتند و به این صورت از آب جدا می‌شوند.

در ستون کاتیونی، آنیون ها با بار منفی با کاتیون بار مثبت  واکنش داده و از آن جدا می‌شوند. به این ترتیب آنها جدا شده و آب از املاح عاری می‌شود. در نتیجه فقط  هیدروژن با بارمنفی و هیدروکسید با بار مثبت باقی می‌ماند.

مزیتهای خرید دستگاه دیونایزر آزمایشگاهی

  • فرآوری آب خالص تر از آب مقطر که درصد خلوص نزدیک به ۱۰۰ دارد.
  • استفاده طولانی از آن به دلیل کیفیت مناسب فیلترها
  • قیمت متناسب با کاربرد
  • صرفه جویی در مصرف برق با مصرف کم
  • تصفیه آب بدون ایجاد پساب

دستگاه دیونیزه کننده آزمایشگاهی دستگاهی است که یون های آب را حذف می کند. در آزمایشگاه ها برای تهیه آب خالص برای آزمایش ها استفاده می شود.

دیونیزه کننده با عبور آب از بستر رزین تبادل کاتیونی و آنیونی کار می کند. رزین تبادل کاتیونی یون های دارای بار مثبت را حذف می کند، در حالی که رزین تبادل آنیونی یون های دارای بار منفی را حذف می کند.

دستگاه دیونیزور آزمایشگاهی دستگاهی است که یون های آب را حذف می کند. این کار با عبور آب از بستر رزین با رزین های تبادل یونی انجام می شود. این رزین ها دارای ظرفیت تبادل آنیونی و کاتیونی هستند. این ظرفیت را می توان بر حسب میلی اکی والان یون هیدروژن در هر گرم رزین اندازه گیری کرد.

دیونیزه کننده وسیله ای است که یون ها و مولکول های نمک های محلول را از آب حذف می کند. حذف این ذرات محلول با تبادل یونی انجام می شود.

دستگاه دیونیزه کننده برای حذف یون ها و مولکول های نمک های محلول از آب استفاده می شود.

دستگاه های دیونیزه کننده آزمایشگاهی برای حذف ناخالصی های یونیزه شده از آب استفاده می شود.

دستگاه دیونیزاتور آزمایشگاهی دستگاهی است که برای حذف ناخالصی های یونیزه شده از آب استفاده می شود. در مورد آب آشامیدنی، این به معنای از بین بردن مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است که در صورت مصرف زیاد باعث مشکلات سلامتی می شود. دیونایزرهای آزمایشگاهی با عبور آب از بستر رزین تبادل یونی کار می کنند که این مواد معدنی و سایر یون ها و همچنین هر آلاینده دیگری را که اتفاقاً در آب وجود دارد حذف می کند.

تجهیزات آزمایشگاهی یک سرمایه گذاری گران قیمت برای هر آزمایشگاه یا مرکز تحقیقاتی است، بنابراین مراقبت از آن و اطمینان از استفاده صحیح از آن مهم است.

دیونیزه کننده های آزمایشگاهی برای حذف یون ها از آب به منظور تمیزتر شدن آن استفاده می شود.

فرآیند دییونیزاسیون تمام یون ها را از آب حذف می کند. این امر با عبور جریان الکتریکی از طریق آب انجام می شود که باعث می شود یون ها به سمت کاتد مهاجرت کنند، در حالی که در همان زمان یون های هیدروژن با بار مثبت به سمت آند مهاجرت می کنند. نتیجه یک جریان آب خالص بدون هیچ یونی است.

در این بخش، در مورد دستگاه های دیونیزه کننده آزمایشگاهی و نحوه عملکرد آنها صحبت خواهم کرد. دیونیزه کننده های آزمایشگاهی برای حذف یون ها از آب به منظور تمیزتر شدن آن استفاده می شود. فرآیند دییونیزاسیون تمام یون ها را از آب حذف می کند. این امر با عبور جریان الکتریکی از طریق آب انجام می شود که باعث می شود یون ها به سمت کاتد مهاجرت کنند، در حالی که در همان زمان یون های هیدروژن با بار مثبت به سمت آند مهاجرت می کنند. نتیجه یک جریان آب خالص بدون هیچ یونی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *